Сугестивні психотехніки як засіб формування професійної компетентності психолога
View/ Open
Date
2020Author
Шпортун, Оксана Миколаївна
Матохнюк, Людмила Олександрівна
Metadata
Show full item recordAbstract
Стаття актуалізує важливість та доцільність освоєння та використання сугестивних психотехнік у формуванні професійної
компетентності психолога. Авторами теоретично обґрунтувано проблему сугестивних технологій у сучасних психологічних
дослідженнях. Проведено емпіричне дослідження виявлення психологічних особливості сугестивних здібностей психологів
як складника формування їхньої професійної
компетентності. Це дослідження полягає в розширенні теоретичних знань про
сугестивні технології та у формуванні комплексу сугестивних технологій, спрямованих
на розвиток професійної компетентності
майбутніх психологів. Виходячи з розуміння
сугестивних здібностей як здібностей, що
виражають здатність психолога до безпосереднього емоційно-вольового впливу на клієнта, вміння психолога переконувати, рівня
його професійної компетентності, цілеспрямованість дій, сформованість вольової
сфери, комунікативні здібності, а також
розуміння, що основним засобом навіювання
є мовлення консультанта та невербальні
фактори (жести, міміка, дії), нами були
обрані такі методики для проведення емпіричного дослідження: 1) «Комунікативні
і організаторські схильності» (В. Синявський, В. Федорошин (КОС); 2) «Тест комунікативних умінь» (Л. Міхельсон (переклад
і адаптація Ю. Гільбуха); 3) «Оцінка розуміння невербального спілкування»; 4) «Тест:
чи вмієте ви впливати на інших людей?»;
5) «Методика багатофакторного дослідження особистості Кеттелла».
У процесі емпіричного дослідження було
з’ясувано, що для більшості майбутніх психологів характерними є середній
рівень прояву комунікативних і організаторських здібностей, переважання компетентного, впевненого, партнерського
способу спілкування, середній рівень розвитку вміння впливати на інших людей
та середній рівень розвитку вміння розуміти невербальні прояви інших людей
у процесі спілкування, виражені показники
по факторах: товариськість, емоційна
стійкість, висока нормативність поведінки, сміливість, сприйнятливість до
нового, високий самоконтроль та адекватна самооцінка.
Отримані результати можуть бути використані у практиці навчання майбутніх
психологів та у тренінговій роботі, спрямованій на формування у них професійної компетентності шляхом розвитку сугестивних здібностей.