Сугестивні психотехніки як засіб формування професійної компетентності психолога
Переглянути
Дата
2020Автор
Шпортун, Оксана Миколаївна
Матохнюк, Людмила Олександрівна
Metadata
Показати повний опис матеріалуКороткий опис(реферат)
Стаття актуалізує важливість та доцільність освоєння та використання сугестивних психотехнік у формуванні професійної
компетентності психолога. Авторами теоретично обґрунтувано проблему сугестивних технологій у сучасних психологічних
дослідженнях. Проведено емпіричне дослідження виявлення психологічних особливості сугестивних здібностей психологів
як складника формування їхньої професійної
компетентності. Це дослідження полягає в розширенні теоретичних знань про
сугестивні технології та у формуванні комплексу сугестивних технологій, спрямованих
на розвиток професійної компетентності
майбутніх психологів. Виходячи з розуміння
сугестивних здібностей як здібностей, що
виражають здатність психолога до безпосереднього емоційно-вольового впливу на клієнта, вміння психолога переконувати, рівня
його професійної компетентності, цілеспрямованість дій, сформованість вольової
сфери, комунікативні здібності, а також
розуміння, що основним засобом навіювання
є мовлення консультанта та невербальні
фактори (жести, міміка, дії), нами були
обрані такі методики для проведення емпіричного дослідження: 1) «Комунікативні
і організаторські схильності» (В. Синявський, В. Федорошин (КОС); 2) «Тест комунікативних умінь» (Л. Міхельсон (переклад
і адаптація Ю. Гільбуха); 3) «Оцінка розуміння невербального спілкування»; 4) «Тест:
чи вмієте ви впливати на інших людей?»;
5) «Методика багатофакторного дослідження особистості Кеттелла».
У процесі емпіричного дослідження було
з’ясувано, що для більшості майбутніх психологів характерними є середній
рівень прояву комунікативних і організаторських здібностей, переважання компетентного, впевненого, партнерського
способу спілкування, середній рівень розвитку вміння впливати на інших людей
та середній рівень розвитку вміння розуміти невербальні прояви інших людей
у процесі спілкування, виражені показники
по факторах: товариськість, емоційна
стійкість, висока нормативність поведінки, сміливість, сприйнятливість до
нового, високий самоконтроль та адекватна самооцінка.
Отримані результати можуть бути використані у практиці навчання майбутніх
психологів та у тренінговій роботі, спрямованій на формування у них професійної компетентності шляхом розвитку сугестивних здібностей.