Теоретична модель професійного вигорання педагогів закладу інтернатного типу
Переглянути
Дата
2020Автор
Яцюк, Марія Валеріївна
Лящ, О.П.
Кашараба, І.О.
Шимон, К.О.
Metadata
Показати повний опис матеріалуКороткий опис(реферат)
У статті розглядаються теоретичні аспекти професійного вигорання педагогів закладу інтернатного типу, а саме основні
підходи до розуміння, стадії розвитку досліджуваного синдрому, головні симптоми вигорання. Також визначено детермінанти емоційного вигорання: зовнішні (хронічна напружена психоемоційна діяльність, дестабілізуюча організація діяльності, підвищена відповідальність за виконання функцій і операцій, неблагополучна психологічна
атмосфера професійної діяльності, психологічно важкий контингент), внутрішні
(підвищена емоційна регідність, інтенсивна інтеріоризація обставин професійної діяльності, слабка мотивація емоційної віддачі у професійній діяльності, моральні дефекти і дезорієнтація особистості), соціально
психологічні, індивідуально-психологічні, соціально-демографічні чинники. У статті представлено власну модель професійного вигорання педагогів у спеціалізованих інтернатних закладах. У ній ми описали, що
ситуація дефіциту психологічних ресурсів
педагога, яка викликає робочий стрес, може виникати внаслідок соціально-організаційних чинників професійного вигорання (напруженої психоемоційної діяльності; дестабілізуючої організації роботи; підвищеної
відповідальності під час виконання функцій; через конфлікти на роботі (з адміністрацією, колегами, учнями). У модель включена когнітивна оцінка ситуації, яка залежить
від таких психологічних особливостей особистості, як песимістичний атрибутивний
стиль; безпорадність; негативне ставлення до оточуючих; знижена позитивна
прив’язаність; високий рівень емоційності; завищений самоконтроль; втрата смислу
професійної діяльності. Також враховано те, що динаміка робочого стресу визначається психофізіологічною реакцією людини на стресогенні фактори (перенапруженням, виснаженням, емоційним дистанціюванням, пригніченням, соціальним дистанціюванням, депривацією), а позитивна копінг-поведінка демонструє здатність вирішувати труднощі, діяти відповідно до знання.