ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ ПІДЛІТКІВ ТА СТАРШОКЛАСНИКІВ
View/ Open
Date
2022-04Author
Томчук, Михайло Іванович
Томчук, Сергій Михайлович
Metadata
Show full item recordAbstract
Метою теоретико-експериментального дослідження став теоретичний аналіз та експериментальне
вивчення психологічних особливостей розвитку екологічної свідомості особистості у підлітковому
та юнацькому віці. На основі опрацювання наукової літератури виокремлено структуру екологічної
свідомості особистості, яку представлено як єдність та взаємозв’язок когнітивного, емотивного, потребово-мотиваційного, ціннісно-смислового та конативного компонентів.
Методи. У дослідженні використано комплекс психологічних методів та методик на виявлення особливостей розвитку окремих складових екологічної свідомості учнів: методи спостереження, опитування (бесіди, анкетування), тестування, аналіз їх ставлення до природи та поведінки, інші. В якості
тестових методик використано: «Методику діагностики міри задоволеності основних потреб» в адаптації Л.П. Журавльової та М.К. Романової, «Ціннісні орієнтації» А.І. Моткова та Т.О. Огневої та ін.
Результати дослідження планується покласти в основу розробки програми психологічного сприяння розвитку екологічної свідомості учнів, з врахуванням збалансованості та взаємозалежності компонентів їх екологічної свідомості у системі ставлень до соціального, природного, особистісного світу.
Виявлено, що значно вищий рівень екологічної свідомості сформований у старшокласників, які мають
природничу професійну спрямованість особистості, в порівнянні з тими, які планують після отримання
середньої профільної освіти вступати до закладів вищої освіти економічного, технічного профілів.
Висновки. За результатами теоретико-експериментального дослідження виявлено, що рівні роз- витку та зміст компонентів екологічної свідомості учнів детермінуються їх віковими, статевими від- мінностями та особливостями професійної спрямованості особистості.