dc.contributor.author | Матохнюк, Людмила Олександрівна | |
dc.contributor.author | Максименко, Юрій Борисович | |
dc.date.accessioned | 2021-11-18T18:05:49Z | |
dc.date.available | 2021-11-18T18:05:49Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Максименко, Ю.Б., Матохнюк, Л.О. (2020). Концептуальна модель інформаційної компетентності особистості, Український теоретико-методологічний соціогуманітарний часопис. Психологія і суспільство. 3(81), 82-104 | uk_UA |
dc.identifier.uri | https://docs.academia.vn.ua/handle/123456789/70 | |
dc.description | Analysis of scientific literature, generalization of information about information competence of the individual gives groundstodefine it astheorientationofthe individual to ensure the effectiveness oflife in the information society, which is an integral quality ofpersonality, holistic,dynamic system of personal abilities that allow consciously and creatively define and carry out . Based on the analysis of the scientific literature, expert data and taking into account the idea of the component composition of information
competence (N. Balovsyak, A. Khutorsky, I. Kisla, R. Pavlyuk, etc.), nineteen bipolar indicators of information
competence of the individual are determined. It is established thatthe set oftheirtypical characteristicsreflect the level of manifestation of components in a particular person, which allows to determine the general level of information competence ofthe individual.Cluster analysis allowed to group indicators into the component composition ofinformation competence ofthe individual,
which includes motivation, direction of action,subjective, personal, group and business orientation, projectbehavioral, emotional-volitional components, personality abilities, life values, communication, professionally important qualities , eco- and legal culture. Relevant components are grouped into blocks: motivational-motivational, cognitive-activity, personal-value, meaningful.
These components are closely interconnected and together ensure that the individual performs its functions: motivational and directional; cognitive-perceptual; communicative; regulatory and developmental; operational
orientation. They determine the trajectory of the path of formation of personality, taking into account the development of its qualities, professional self-determination, motivationalsphere, motivations, awareness ofthe essence of life and so on. It is established that the presence of reflection presupposes the ability to analyze, realize one’s qualities, personal qualities, know oneself, correct one’s behavior andway oflife (M.Dyachenko,L.Kandybovych, etc.). Given the results of the study of V. Romenets and A. Furman, we believe that reflection is a phenomenon of aftereffect, which expresses the essence of the action. A
person’s ability to reflect combines the characteristics of behavior and his ability to control their actions, and in interpersonal relationships supports the morality of behavior. Using a system-structural approach that takes into account the complexity of the whole personality as a set of interdependent substructures (S. Maksymenko and others), personality attitudes, attitudes, value orientations, communicative properties (O. Vakulenko, etc.), a structural-functional model is proposed information
competence of the individual. | uk_UA |
dc.description.abstract | Аналіз наукової літератури, узагальнення відомостей про інформаційну компетентність особистості дає підґрунтя визначити її як спрямованість особистості на забезпечення ефективності життєдіяльності в інформаційному суспільстві, яка являє собою інтегральну якість особистості, цілісну, динамічну систему особистісних здатностей, які дозволяють свідомо і творчо визначати та здійснювати свою професійну діяльність. На основі аналізу наукової літератури, даних експертів та з урахуванням ідеї компонентного складу інформаційної компетентності (Н. Баловсяк, А. Хуторський, І. Кисла, Р. Павлюк та ін.) визначено дев’ятнадцять біполярних показників інформаційної компетентності особистості. Встановлено, що сукупність їх типових характеристик відображають рівень прояву компонентів у конкретної людини, що дозволяє визначити загальний рівень інформаційної компетентності особистості. Кластерний аналіз дозволив згрупувати показники у компонентний склад інформаційної компетентності особистості, який охоплює мотивацію, спрямованість дій, суб’єктивну, особистісну, групову та ділову спрямованість, проектно-поведінковий, емоційно-вольовий компоненти, здатності особистості, життєві цінності, комунікативність, професійно важливі якості, еко- та правову культуру. Відповідні компоненти об’єднано у блоки: мотиваційно-спонукальний, когнітивно-діяльнісний, особистісно-ціннісний, змістовний. Ці компоненти тісно взаємопов'язані між собою і в сукупності забезпечують виконання особистістю своїх функцій: мотиваційно-спрямувальної; когнітивно-сприймаючої; комунікативної; нормативно-розвивальної; операційно-орієнтаційної. Вони визначають траєкторію шляху становлення особистості з урахуванням розвитку її якостей, професійного самовизначення, мотиваційної сфери, спонукань, усвідомлення суті життя тощо. Встановлено, що наявність рефлексії передбачає уміння аналізувати, усвідомлювати свої властивості, особистісні якості, пізнавати себе, корегувати свою поведінку та спосіб свого життя (М. Дьяченко, Л. Кандибович та ін.). Ураховуючи результати дослідження В. Роменця, А Фурмана, вважаємо, що рефлексія – це явище післядії, у якій виражається сутність діяння. Здатність людини до рефлексії поєднує особливості поведінки та її уміння управляти своїми вчинками, а у міжособистісних стосунках підтримує моральність поведінки. З використанням системно-структурного підходу, що враховує складність цілісної особистості як сукупності взаємозалежних підструктур (С. Максименко та ін.), установки особистості, її ставлення, ціннісні орієнтації, комунікативні властивості (О. Вакуленко та ін.), запропоновано структурно-функціональну модель інформаційної компетентності особистості. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Український теоретико-методологічний соціогуманітарний часопис. Психологія і суспільство. | uk_UA |
dc.subject | особистість, компетентність, функції інформаційної компетентності, інформаційно компетентна особистість, інформаційно деформована особистість, рефлексія, структурно-функціональна модель | uk_UA |
dc.subject | personality, competence, functions of information competence, information-competent personality, information-deformed personality, reflection, structuralfunctional model. | uk_UA |
dc.title | Концептуальна модель інформаційної компетентності особистості | uk_UA |
dc.title.alternative | CONCEPTUAL MODEL OF PERSONALITY INFORMATION COMPETENCE | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.udc | 159.9.016.5 | |