ПСИХОЛОГІЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ (ҐЕНЕЗА ОНТОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ)
Abstract
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за спеціальністю 19.00.01 – загальна психологія, історія психології. – Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Одеса, 2019.
У дисертаційній роботі викладено результати дослідження сутності інформаційної компетентності особистості, як спрямованість особистості на забезпечення ефективності життєдіяльності в інформаційному суспільстві.
Розроблено структурно-функціональну модель інформаційної компетентності особистості, що містить п’ять блоків (мотивоційно-спонукальний, когнітивно-діяльністний, особистісно-ціннісний, професійний, змістовний), основою яких є компонентний склад показників інформаційної компетентності особистості. У сукупності типові характеристики біполярних показників відображають рівень прояву всіх компонентів у конкретної особистості, що дозволяє зробити висновки про загальний рівень її інформаційної компетентності. З’ясовано, що інформаційна компетентність особистості відображається в конкретних функціях: мотиваційно-спрямувальній, когнітивно-сприймаючій, комунікативній, нормативно-розвивальній та операційно-орієнтаційній. Основним завданням визначено розвиток мотивів, спонукань, основних якостей особистості, її професійне становлення, усвідомлення суті життя тощо, що впливає на потенційну можливість забезпечення ефективної життєдіяльності.
Створений тест-опитувальник «Інформаційна компетентність особистості» дозволяє визначити рівні розвитку показників інформаційної компетентності. Емпірично виявлено недостатній (середній, низький) рівень розвитку інформаційної компетентності у дорослих. Проаналізовано та охарактеризовано засоби покращення розвитку інформаційної компетентності особистості: професійно-психологічний тренінг, розвивальні засоби, створення спільних інформаційних ресурсів (кластерів). Запропонована програма розвитку інформаційної компетентності особистості спрямована на формування мотиваційних цінностей життя, дослідницьких умінь та здатностей приймати оптимальні рішення, вміння працювати з інформацією, формування екологічної та правової свідомості. Пілотажна експериментальна апробація програми розвитку серед педагогів засвідчила, що рівень ІКО суттєво підвищився.