ДОСЛІДНО-еКСПеРиМеНТАЛьНА РОбОТА щОДО ГРОМАДяНСьКОГО ВихОВАННя УЧНІВ ЗАГАЛьНООСВІТНІх НАВЧАЛьНих ЗАКЛАДІВ
Abstract
Стаття присвячена визначенню критеріїв та рівнів громадянської вихованості, перевірці ефективності педагогічних умов громадянського виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Авторами було уточнено показники для кожного критерію і логічна послідовність використання цих
показників у діяльності учнів.
Інтелектуальний критерій представлено такими показниками: глибиною знань учнів громадянського змісту; наявність в учнів громадянської позиції; уміння учнями виокремлювати й аналізувати
явища громадянського життя. Показниками емоційного критерію є: наявність власної позиції стосовно подій в держав; уміння визначати виховний потенціал в позашкільній діяльності; здатність до
оцінки цінностей демократичного суспільства. Діяльнісний критерій визначено такими показниками:
вияв інтересу до взаємодії громадян і держави в досягненні суспільного добробуту; активність у підтриманні механізму захисту прав людини; особистісна самореалізація серед однолітків.
Було констатовано високий рівень, середній, низький рівні громадянської вихованості учнів.
Для здійснення кількісної оцінки показників рівнів громадянської вихованості враховувалась думка
експертів. Експерти заповнювали спеціально розроблені карти, в яких було вказано критерії громадянської вихованості, опис рівнів, та параметрів кількісної оцінки з урахуванням показників. Потім за
всіма критеріями обчислювалася середня величина оцінки, наданої експертами.
Формувальний етап педагогічного експерименту передбачав реалізацію педагогічних умов громадянського виховання учнів: створення у загальноосвітньому навчальному закладі громадянського
освітнього середовища; упровадження громадянської спрямованості змісту навчальних предметів;
оптимізація громадянського виховання учнів у позакласний час.
До найбільш ефективних форм громадянського виховання учнів автори віднесли такі: бесіди,
дискусії, анкетування, екскурсії до краєзнавчих та художніх музеїв, відвідування виставок, зустрічі
військовослужбовцями. Зміни, які відбулися у рівнях громадянської вихованості учнів, дозволили авторам зробити висновок про ефективність впроваджених педагогічних умов. Різниця в результатах в
експериментальній та контрольній групах засвідчила позитивний вплив застосування педагогічних
умов громадянського виховання учнів загальноосвітнього навчального закладу на цей процес