ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ РОЗВИТКУ РІВНІВ РЕФЛЕКСІЇ В КОНТЕКСТІ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНОГО ПІДЛІТКА
Abstract
У статті здійснено аналіз науково-теоретичної літератури з
проблеми розвитку рівнів рефлексії особистості в структурі самореалізації
підлітка. Як специфічна психічна реальність у теоретичному,
експериментальному і прикладному ракурсах, рефлексія може бути
представлена різноманітними категоріями: як ступінь переходу інстинкту до
думки, як принцип організації і розвитку психічних процесів, як компонент
структури діяльності, як рівень ієрархічно організованого мислення, як
детермінанта творчого процесу, як механізм саморозвитку особистості, як
спосіб здійснення «Я», як прийом подолання внутрішніх конфліктів людини.
За результатами психологічного дослідження було виявлено рівні розвитку
рефлексії у підлітковому віці: дуже низький, низький, середній, високий та
дуже високий. Спостерігається тенденція від низького до середнього рівня
розвитку рефлексії. Отримані дані, на нашу думку залежать від індивідуальновікових особливостей підлітків.
Охарактеризовані типи рефлексії (системна, інтроспекція, квазірефлексія).
Переважаючими типами рефлексії у даному віці, виявлено інтроспекцію та
квазірефлексію, це пов’язано з виникненням кризи підліткового віку.
Встановлено специфіку активності рефлексії, яка проявляється у
наступному: найбільше у підлітків спостерігається афективна та когнітивна
активність, а конативна активність виявлена у меншої кількості учнів.