ІНФОРМАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Abstract
Стрімкий розвиток процесу інформатизації всіх сфер життя суспільства, який суттєво впливає на стан економіки, якість життя людей, національну безпеку, інтелектуальний потенціал суспільства, створює можливість підняти на новий рівень освіту країни.
У Національній доктрині розвитку освіти України визначено нову стратегію реформування освіти, яка спрямована на забезпечення державних гарантій рівного доступу до якісної освіти на різних етапах навчання та організацію науково-аналітичного супроводу всіх управлінських рішень. Реалізацію даної стратегії можуть забезпечити лише адекватні сучасні засоби вимірювання досягнутої якості освіти, виявлення факторів впливу, оцінювання ефективності освітніх програм і реформ. Такі засоби є складниками системи моніторингу освітнього процесу та ефективного управління освітою. Функціонування системи моніторингу покликано забезпечити органи управління освітою й уряд України статистичною та аналітичною інформацією для ефективного вирішення проблем загальної середньої освіти і здійснення державного управління її якістю на всіх рівнях. Це означає, що система моніторингу якості загальної середньої освіти має стати складовою частиною державної системи управління якістю середньої освіти.
Організація моніторингу в сучасних умовах неможлива без використання комп’ютерних технологій. Їхнє застосування стає життєво важливою потребою для управління, оскільки прискореними темпами зростають потоки інформації і звичні паперові форми і звітність уже помітно гальмують ефективне управління.
Сучасний інформаційний ринок пропонує відносно невелику кількість програмних комплексів, розроблених різними фірмами, які дозволяють створити на їх основі єдиний інформаційний простір управління, як в окремому навчальному закладі, так і в територіальній системі освіти в цілому. Однак вони не в повній мірі задовольняють усім аспектам освітнього моніторингу, зокрема, можливостям ретельного аналізу даних і зручного відображення результатів. Потрібні нові принципові підходи щодо оцінювання навчального процесу як системного явища, відповідні технології оперативного збирання й оброблення педагогічно значущої інформації.
Завжди було привабливим взяти підходи, які добре зарекомендували себе в одній галузі, і використати їх в інших. Тому багатьма вченими було запропоновано застосувати принципи ідеології Total Quality Management (TQM-ідеології) для управління якістю вищої освіти і оцінювання якості вищих навчальних закладів на основі кваліметричного підходу. Тоді як для загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) ці питання недостатньо висвітлені.
Усе наведене є сукупністю невизначених сьогодні знань, відсутність яких не дозволяє розв‘язати задачу підвищення ефективності управління ЗНЗ, базуючись на ідеології тотального управління якістю.
Отже, актуальність теми дисертаційної роботи обумовлена необхідністю розробки інформаційної технології моніторингу якості загальноосвітнього навчального закладу та автоматизованої системи, що реалізує цю технологію.