СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ АВТОНОМНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
Abstract
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. - Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2009.
Дисертаційна робота присвячена теоретичному обґрунтуванню, експериментальному вивченню проблеми розвитку та психокорекції автономності особистості в юнацькому віці. Представлено аналіз науково-теоретичних концепцій та підходів до вивчення соціально-психологічних умов розвитку автономності особистості юнацького віку. Визначено її сутність, структуру, детермінанти, динаміку розвитку. Розкрито особливості розвитку автономності юнаків та юнок у сім’ї в залежності від соціально-психологічних (особливості сімейних взаємостосунків) та інтрапсихічних чинників (саморегуляція, самоставлення, духовно-моральні цінності, локус контролю та ін.). Виділено типи автономної-залежної саморегуляції юнацької молоді та їх зв’язки з сімейними взаємостосунками.
Розроблено та експериментально апробовано програму формування та психокорекції автономності у юнацькому віці. Зростання показників автономності в осіб юнацького віку експериментальної групи, порівняно з контрольною, вказує на ефективність запропонованої програми тренінгу розвитку автономності особистості та дозволяє рекомендувати її для психологічного супроводу розвитку особистості юнацького віку.