dc.description.abstract | Стаття присвячена визначенню критеріїв та рівнів громадянської вихованості, перевірці ефективності педагогічних умов громадянського виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Авторами було уточнено показники для кожного критерію і логічна послідовність використання цих
показників у діяльності учнів.
Інтелектуальний критерій представлено такими показниками: глибиною знань учнів громадянського змісту; наявність в учнів громадянської позиції; уміння учнями виокремлювати й аналізувати
явища громадянського життя. Показниками емоційного критерію є: наявність власної позиції стосовно подій в держав; уміння визначати виховний потенціал в позашкільній діяльності; здатність до
оцінки цінностей демократичного суспільства. Діяльнісний критерій визначено такими показниками:
вияв інтересу до взаємодії громадян і держави в досягненні суспільного добробуту; активність у підтриманні механізму захисту прав людини; особистісна самореалізація серед однолітків.
Було констатовано високий рівень, середній, низький рівні громадянської вихованості учнів.
Для здійснення кількісної оцінки показників рівнів громадянської вихованості враховувалась думка
експертів. Експерти заповнювали спеціально розроблені карти, в яких було вказано критерії громадянської вихованості, опис рівнів, та параметрів кількісної оцінки з урахуванням показників. Потім за
всіма критеріями обчислювалася середня величина оцінки, наданої експертами.
Формувальний етап педагогічного експерименту передбачав реалізацію педагогічних умов громадянського виховання учнів: створення у загальноосвітньому навчальному закладі громадянського
освітнього середовища; упровадження громадянської спрямованості змісту навчальних предметів;
оптимізація громадянського виховання учнів у позакласний час.
До найбільш ефективних форм громадянського виховання учнів автори віднесли такі: бесіди,
дискусії, анкетування, екскурсії до краєзнавчих та художніх музеїв, відвідування виставок, зустрічі
військовослужбовцями. Зміни, які відбулися у рівнях громадянської вихованості учнів, дозволили авторам зробити висновок про ефективність впроваджених педагогічних умов. Різниця в результатах в
експериментальній та контрольній групах засвідчила позитивний вплив застосування педагогічних
умов громадянського виховання учнів загальноосвітнього навчального закладу на цей процес | uk_UA |