Показати скорочений опис матеріалу
БІОІНДИКАЦІЯ КОМПОНЕНТІВ ДОВКІЛЛЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ПРИРОДООХОРОННИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ
dc.contributor.author | Мудрак, Олександр | |
dc.contributor.author | Морозова, Тетяна | |
dc.date.accessioned | 2024-09-05T10:48:50Z | |
dc.date.available | 2024-09-05T10:48:50Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Мудрак, О.; Морозова, Т. Біоіндикація компонентів довкілля як важливий чинник природоохоронних технологій екологічної освіти. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія “Екологія. Публічне управління та адміністрування”. Вип. 2. 2024. C. 67–74. | uk_UA |
dc.identifier.uri | https://docs.academia.vn.ua/handle/123456789/1609 | |
dc.description | Addressing the environmental crisis is a key task for national policies in many countries, involving a shift in human attitudes towards nature and the development of ecological awareness. Environmental education, as part of the national education system, fosters ecological culture, enhances the intellectual and spiritual potential of society, supports sustainable development, harmonizes the interaction between society and nature, and addresses ecological issues.This article explores the potential of bioindication in environmental education for analyzing air and water environments. Special attention is given to the use of lichen indicators for assessing atmospheric pollution in student project and research activities. The main bioindication methods recommended for environmental monitoring are identified, and the implementation of zoobenthic bioindication methods (e.g., Meyer’s method) for water environment studies is proposed. The aim of the article is to analyze both international and domestic experiences related to environmental education. The research methodology is based on analyzing available work by practitioners in environmental education, interactions with educational institutions, supplementary education organizations, volunteer initiatives, and relevant methodological and legal documents. The scientific novelty of the work is lies in the comprehensive approach to environmental education, the integration of social and ethical aspects, the definition of new principles and methods, as well as the emphasis on practically enhancing students’ competencies through bioindication methods. Conclusions: Environmental education is crucial for sustainable development, integrating socio-economic and moral-ethical aspects. It aims to enhance ecological awareness, foster environmental responsibility, and develop ethical behavior. Key principles of environmental education include “anticipatory reflection,” the value-material unity of the world, a local studies approach, and the principle “think globally – act locally.” Bioindication methods are effective tools for various levels of environmental education. Implementing bioindication methods helps enhance students’ knowledge and skills, increasing their competence in ecology and environmental management. | uk_UA |
dc.description.abstract | Розв’язання екологічної кризи є ключовим завданням національної політики багатьох країн і перед-бачає зміну ставлення людини до природи та розвиток екологічної свідомості. Екологічна освіта, як частина національної системи освіти, формує екологічну культуру, розвиває інтелектуальний і духовний потенціал сус-пільства, сприяє сталому розвитку, гармонізуючи взаємодію між суспільством і природою та вирішуючи еколо-гічні проблеми.У статті досліджено потенціал біоіндикації в екологічній освіті для аналізу повітряного та водного серед-овища. Особлива увага приділена використанню індикації лишайників для оцінки забруднення атмосфери в про-ектній та науково-дослідній діяльності студентів. Виявлено основні методи індикації, рекомендовані для моні-торингу навколишнього середовища, і запропоновано впровадження методів зооіндикації (метод Майєра) для дослідження водного середовища. Метою статті є аналіз міжнародного та вітчизняного досвіду щодо еколо-гічної освіти. Методологія дослідження базується на результатах досліджень, які мають на меті проаналі-зувати доступні роботи практиків у сфері екологічної освіти, взаємодії із освітніми установами, організаціями додаткової освіти, волонтерської спрямованості та методичні й правові документи у зазначеній галузі. Науко-ва новизна полягає у комплексному підході до екологічної освіти, інтеграції соціальних та моральних аспектів, визначенні нових принципів та методів, а також в акцентуванні на практичному підвищенні компетентності студентів через біоіндикаційні методи. Висновки. Екологічна освіта є критично важливою для сталого розви-тку, інтегруючи соціально-економічні та морально-етичні аспекти. Вона має на меті підвищення екологічної свідомості, формування відповідальності за довкілля та розвиток етичної поведінки. Основними принципами екологічної освіти є «випереджаюче відображення», ціннісно-матеріальна єдність світу, краєзнавчий підхід та принцип «мислити глобально – діяти локально». Методи біоіндикації, є ефективними інструментами для різних рівнів екологічної освіти. Впровадження біоіндикаційних методів сприяє підвищенню знань і навичок студентів, що підвищує їхню компетентність у галузі екології та природокористування. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | КЗВО “Вінницька академія безперервної освіти” | uk_UA |
dc.subject | освіта для сталого розвитку, екологічна парадигма, екологічна освіта, біоіндикація, освітнє середовище, компетентність, виховання, здоров’я. | uk_UA |
dc.subject | education for sustainable development, ecological paradigm, ecology, environmental education, bioindication, educational environment, competence, upbringing, health | uk_UA |
dc.title | БІОІНДИКАЦІЯ КОМПОНЕНТІВ ДОВКІЛЛЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ПРИРОДООХОРОННИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ | uk_UA |
dc.title.alternative | BIOINDICATION OF ENVIRONMENTAL COMPONENTS AS AN IMPORTANT FACTOR OF ENVIRONMENTAL PROTECTION TECHNOLOGIES IN ENVIRONMENTAL EDUCATION | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.udc | 502.11:502.15(477.4 |