ЦИФРОВЕ ІМІТАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ НА ОСНОВІ АНАЛІЗУ РИЗИКІВ ПРОЯВУ ЕКОФОБНИХ ТЕНДЕНЦІЙ
Abstract
Анотація. В статті представлені результати цифрового імітаційного моделювання екологічної
свідомості студентів, проведеного на основі аналізу ризиків прояву екофобних тенденцій
(інтенцій, цінностей). Методологічний і методичний інструментарій дослідження
реперзентований: розробленою «Анкетою Федорця-Клочко визначення екофобної свідомості
індустріальної епохи»; методом Монте-Карло; моделлю управління ризиками із застосуванням
критерію Гурвіца; трикутним розподілом; вченням про стрес; уявленнями про екологічну й
антропологічну кризи; феноменом повсякденної свідомості; екологічно-ціннісним осмисленням
раціональності епохи просвітництва, модерну та постмодерну. На основі застосування цифрових
засобів імітаційного моделювання визначено тенденції прояву ознак екофобії, передбачено
можливі ризики. Модель управління ризиками прояву екофобних тенденцій розроблено на основі
критерію Гурвіца та реалізації в методі Монте-Карло генератора вибірки випадкової величини, що
має трикутний розподіл. З метою автоматизації усіх етапів процесу імітаційного моделювання
методом Монте-Карло використано мову програмування Python. Такій підхід надав можливість
реалізувати імітаційне моделювання на основі вказаної цифрової моделі, визначивши екофобні
інтенції й цінності шляхом розкриття синергійної стратегії безпеки особистості, що має
генетичний і смисловий зв’язок з базисною вітальною (життєвою) цінністю – харчовою безпекою
(індивідуальною і колективною). Застосування цифрової імітаційної моделі екологічної свідомості
студентів на основі аналізу ризиків прояву екофобних тенденцій може бути актуальним в освітній
теорії та практиці та в умовах повсякденності (побут, робота). Співдносно з актуалізаціїєю цілей
сталого розвитку, як провідного тренду сучасності, розроблена цифрова імітаційна модель
екологічної свідомості студентів репрезентативно, системно, адекватно і прогностично відображає
реально існуючі типові способи реагування людини в умовах стресу і в ситуації благополуччя.
Цифрове імітаційне моделювання розкриває якісно нові можливісті для моделювання
психологічних, еколого-психологічний, антропоекологічних феноменів та використання їх в
наукових дослідженнях та педагогічній теорії й практиці. Впровадження цифрового імітаційного
моделювання екофобної свідомості сприяє професіоналізації, інтелектуалізації, математизації,
технологізації, екологізації освітнього процесу, що відоповідає інноваційній, студентоцентричній
та екоцентричній спрямованості української освіти та європоцентричним трансформаціям
української освіти